35089 شنبه تا چهارشنبه از 8:30 صبح تا 5 عصر
پنج شنبه از 8:30 تا 12 ظهر
گروه فلز کاتالوگ 

با بیش از ربع قرن تجربه در زمینه ارائه انواع محصولات استنلس استیل

درباره گروه فلز

گروه فلز در سال 1371 با هدف خدمت به تولید کنندگان و صاحبان صنایع تاسیس گردید ...

بیشتر بدانید ...

استیل و ارابه فرود هواپیما

قیمت ورق استیل؛ فروش انواع ورق استیل صنعتی و ورق استنلس استیل در آلیاژ و ضخامت های مختلف. با حرفه‌ای‌ها خرید کنید تلفن: 35089-021

 

ورق استیل مناسب برای ارابه فرود هواپیما

استنلس استیل مناسب برای ارابه فرود هواپیما و اطلاعات مربوط به این موضوع را می‌خواهیم در این مقاله بررسی کنیم. شرکت‌های هواپیمایی سالانه تعداد بسیار زیادی از محصولات خود را به بازارهای دولتی و خصوصی عرضه می‌کنند. برای داشتن عملکرد و کیفیت بهتر نسبت به نمونه‌های قبلی، این شرکت‌ها اقدام به افزایش میزان کیفیت و عملکرد محصولات خود می‌کنند. 

همین موضوع به نوبه خود باعث می‌شود تا رضایت مصرف کنندگان از محصولات زیاد شده و افراد با آرامش و امنیت بهتری از هواپیما و یا جت‌های شخصی خود استفاده کنند. یکی از قسمت‌های بسیار مهم در بدنه و ساختار داخلی یک هواپیما، ارابه فرود آن است. قسمتی که نقشی بسیار کلیدی در امنیت و کیفیت فرود هواپیما دارد. برای طراحی و استفاده از ارابه فرود در هواپیماها از فولاد ضدزنگ استفاده می‌شود.

 

ارابه فرود هواپیما چیست؟

سوالی که به احتمال زیاد کمتر کسی می‌تواند به آن پاسخ دهد! اما اگر کمی دقیق‌تر به موضوع نگاه کنید، متوجه می‌شوید که ارابه فرود در قسمت پایین این سازه قرار دارد. به طور کل وظیفه کلی ارابه فرود هواپیما، کنترل فرود و همچنین بلند شدن هواپیما از زمین است. این قسمت نقشی بسیار کلیدی در تامین سلامت و امنیت پرواز و مسافران دارد. به همین دلیل کمپانی‌های تولید کننده هواپیما، توجه بسیار ویژه‌ای به منظور داشتن طراحی مناسب و موارد مربوط به آن دارند. 
معمولا ارابه‌های فرود در هواپیماها به دو دسته با لاستیک و بدون لاستیک تقسیم بندی می‌شوند. هواپیماهای اسکی جزو آن دسته از هواپیماهایی هستند که به دلیل عملکرد خاص خود در فرود، از ارابه فرود بدون لاستیک برای فرود بر روی آب استفاده می‌کنند. سایر نمونه‌های هواپیما، برای فرود بر روی سطح صاف و آسفالت از ارابه فرود هواپیما با لاستیک استفاده می‌کنند. نکته‌ای که درباره این قسمت از هواپیماها وجود دارد، بحث ارتباط مستقیم اما محدود هواپیما با سطح زمین و یا آب است. موضوعی که به نوبه خود تاثیر زیادی بر میزان خطر و آسیب به امنیت هواپیما و پرواز دارد. به همین دلیل جنس بدنه طراحی شده برای ارابه فرود هواپیما، بیشتر از جنس استیل است.
هر هواپیما بسته به عملکرد و استفاده صورت گرفته از آن، از استیل ضد زنگ خاص و موردنظر خود استفاده می‌کند. اخیرا بسیاری از شرکت‌های سازنده هواپیماهای غول پیکر و شخصی از فولاد ضدزنگ خاصی برای بدنه ارابه فرود هواپیمای خود استفاده می‌کنند.

 

استنلس استیل ارابه فرود هواپیما

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد، بسیاری از کمپانی‌های طراح هواپیما، از استیل خاصی به منظور افزایش عملکرد و کاهش در میزان آسیب پذیری ارابه فرود هواپیما خود استفاده می‌کنند. بر اساس گفته‌های دکتر وارتانوف از شرکت AMD CorpAircraft، فولاد ضدزنگ HSCR از استیل CRA را نمونه استفاده شده در اکثر هواپیماهای امروزی در قسمت ارابه فرود می‌داند. ارابه فرود به دلیل ارتباط مستقیم با زمین و آب، آسیب و فشار مستقیمی را از سطح زمین و یا آب دریافت می‌کند. به همین دلیل باید از جنسی مناسب برای طراحی آن استفاده کنیم. 

 

ساخت ارابه فرود در گذشته با استیل ضد زنگ 300M

در گذشته از استنلس استیل 300M در طراحی ارابه فرود استفاده می‌شد. معمولا این استیل پس از گذشت زمانی کوتاه با پوسیدگی و زنگ زدگی همراه می‌شد. جدا از این موارد، انتشار گاز سمی در هنگام فرود از دیگر دلایلی بود که دیگر از استیل 300M استفاده نمی‌شود. همچنین جدا از این استیل، از استیل S53 در طراحی و ساخت بدنه ارابه فرود هواپیماها استفاده می‌شود. 
این استیل جایگزین فولاد 300M شد. نام این نمونه جایگزین، استنلس استیل Ferrium S53 است. با این حال این نمونه نسبت به CRA عملکرد مثبتی را از خود نشان نداده است. این آلیاژ به دلیل هزینه بسیار بالا در ساخت و میزان اکسید نامشخص نتوانست چندان رضایت کمپانی‌های طراح را به خود جلب کند. به همین دلیل نمونه‌ای جدیدتر از استیل ضد زنگ در بازار وارد شد و برای ساخت ارابه فرود هواپیما استفاده شد.

 

جنس جدید استنلس استیل بدون کبالت

نمونه جدید از فولاد ضدزنگ بدون کبالت (HSCR) در بازار با استقبال کمپانی‌های طراح همراه شد. از نظر عملکرد نسبت به استیل ضدزنگ Ferrium S53، این استیل از استحکام، عملکرد و کیفیت بالایی برخوردار است. از طریق آزمایش‌های متعدد مانند آزمایش اسپری سدیم کلرید، این ورق استیل هیچگونه زنگ زدگی یا پوسیدگی را از خود به جای نگذاشت. همین موضوع به نوبه خود عملکرد قابل قبول استنلس استیل HSCR را نشان می‌دهد. دلیل دوام و قدرت بالای استیل HSCR وجود کاربیدهای مختلف از جمله کاربید Ti است. این کاربید جلوی زنگ زدگی و آسیب در برابر افزایش بسیار زیاد دما را می‌گیرد.
میزان مقاومت بالا در برابر دما و حرارت از ویژگی‌های منحصر به فرد استیل ضدزنگ HSCR به حساب می‌آید. وجود کیفیت بالا در آلیاژ این استیل، مقاومت مناسب در برابر دما و همچنین پوسیدگی باعث می‌شود که ورق استیل HSCR به انتخاب برتر کمپانی‌های طراح هواپیماهای غول پیکر و جت‌های شخصی تبدیل شود. 

 

جمع بندی

فولاد HSCR از سری نمونه‌های موجود CRA توانست به بهترین گزینه برای استفاده در طراحی ارابه فرود هواپیما تبدیل گردد. مقاومت بالا در برابر دما، پوسیدگی و فراهم کردن امنیت و کیفیت بالا برای فرود و صعود در هواپیما از دلایلی است که این استیل ضدزنگ برای این بخش از هواپیما استفاده می‌شود.
 

کد: 50030168

زمان انتشار: شنبه 25 مرداد 1399 07:30 ب.ظ

منبع: مستقل

تعداد نمایش: 12

تمامی حقوق برای گروه فلز محفوظ است.طراحی سایت توسط سایت بایک